Hälsa på när vårflygande bin vid Fågelöudde inventeras!

Under våren kommer Folke Stenring att vara på plats flera helgdagar (väderberoende) för att inventera livet i och runt den nya sandbädden. Du är välkommen att titta förbi, kolla på livet i sandbanken och lära dig mer om dessa för oss så viktiga djur. Läs mer

Biologiska mångfaldens dag i Stadshuset – 22 – 23 maj

Planering pågår. Några punkter:

• Byte av sticklingar
  • Kommunekolog Sunniva Farbu informerar om det nya utökade Naturreservatet
  • Helena guidar i Sticklinge naturreservat kl 18.00.
  • Biblioteket, FN-föreningen, Tillsammansodlarna, Ett hållbart Lidingö och Naturskyddsföreningen Lidingö står som arrangörer för ett diskussionsmöte.
  • Lisa Silver från rikskansliet kommer och redovisar Naturskyddsföreningens rapport om hur politikerna har röstat i samband med miljöfrågor i EU. Samtidigt pågår förtidsröstning till EU-valet i A-hallen.

Kontakt: Helena Klangemo tel: 070 652 2414

Vilda blommornas dag –  16 juni

Helena Klangemo tar oss på en vandring någonstans på Lidingö. Detta är ett årligen återkommande arrangemang som genomförs i hela Norden. Vi bekantar oss med de vilda växter som finns i vår omgivning.
Kontakt: Helena Klangemo tel: 070 652 2414

Aktiviteter runt om  i länet

Storstockholms Naturguider
Naturguidningar runt om i länet hela året: Utinaturen.nu

Förbundet för Ekoparken
Förbundet för Ekoparken består idag av ett fyrtiotal föreningar med anknytning till Kungliga nationalstadsparken – världens första nationalstadspark. Kolla in deras aktiviteter: Ekoparkens kalender

Genomförda aktiviteter

Grodor på väg – lördag 6 april

Just nu leker grodorna vid Mulletjärn/Trolldalsdkärret och Stora Golfdammen.

Vi utgår från Golfkubben och följer Trolldalsvägen fram till Mulletjärnen och tar sedan ett varv runt den och Stora Golfdammen, först i dagsljus och sedan en gång till efter mörkrets inbrott för att öka chansen att se vandrande djur. Kanske hinner vi även se lekande paddor.

På bajsjakt i Sörmlands uttermarker – 9 mars

Om man vill se utter så är det bästa tipset att studera deras bajs! Detta lärde vi oss under lördagens utterexkursion tillsammans med naturfotografen Hans Ring. Läs mer

De små jägarna – 28 februari

Hans Ring, känd naturfotograf, kom till Lidingö Museum och berättade om små rovdjurens betydelse i naturen. Efteråt blev det kaffe och  en hel del diskussioner!

Trädgårdens klimatnytta – 8 december

En klimatvecka i Stadshuset där vi visade bildspel och informerade om trädgårdens betydelse för pollinatörer, biologisk mångfald och för att minska växthuseffekten.

Svampbotanisk utflykt  – 17 september

Söndagens svamputflykt bjöd på soligt väder och en hel del fina svampfynd.  Årets svamplektion handlade som vanligt om svampars biologi i allmänhet samt hur man förhåller sig till svampplockning. Vi var ett 20-tal deltagare som begav oss ut i skogen och plockade de svampar vi hittade och tillsammans artbestämde vi efter förmåga – somt är lätt (kantareller och soppar) och annat är mindre lätt (spindelskivlingar). Läs mer

Blomstervandring vid Långängen – 18 juni

Dagen till ära föll ett lätt regn över oss och alla blommor denna dag. Vi gjorde en rundtur i naturreservatet runt Långängen och naturligtvis dök det upp sånt vi inte kände till, det gör det ju alltid! Läs mer

Föreläsning om biologisk mångfald och hur vi kan göra skillnad genom våra val -22 maj

I måndags inleddes en vecka för biologisk mångfald i Stadshuset med att Helena Klangemo gav tips om hur vi alla kan göra en insats för den biologiska mångfalden:

1.  Plantera bivänliga växter – även på balkongen
  2. Sätt upp bihotell, de tar ju inte så stor plats – eller satsa på ”gerillaodling” släng ut lite ängsfröer här och där. Kanske tar dom sig!
  3. Klipp inte gräsmattan så kort, låt den gå i blom eller spara lite öar och se vad som kommer upp!
  4.  Köp kravmärkt/ekologisk mat – det har visat sig att runtomkring kravmärkta gårdar är den biologiska mångfalden större.

På fredag  tipsar hon om hur du skapar en naturvänlig trädgård!

Hela veckan kan du byta plantor och fröer i stadshuset eller göra vår tipspromenad!
Hela programmet finns på bibliotekets hemsida under På gång!Veckan är ett samarrangemang av Ett hållbart Lidingö, Lidingö FN-förening, Naturskyddsföreningen Lidingö, Tillsammansodlarna och Lidingö stadsbibliotek.

Groddjur på väg – 19 april

Foto: Håkan Lindgren

Vi (12 deltagare och Sveriges Natur med journalist och fotograf) samlades vid grodtunneln vid Stockby och jag berättade om groddjurens ekologi och deras vandringar mellan platserna de övervintrar och där de parar sig i vatten t ex Stockbysjön. Att många blir överkörda och att man kan hjälpa dem över vägen ned till närmaste vattendrag. Vandringen sker på våren i skymningen och under natten för att de inte ska synas. En morkulla flög över och taltrasten sjöng.

Sen gick vi ned till bryggan vid Stockbysjön där hanarna börjar samlas för leken + någon enstaka hona. Hannar får ett slags skrovliga svarta vårtor på frambenens händer för att lättare kunna hålla sig fast på honans rygg vid parningen. Vi fortsatte bort till Finedalsvägen som också är ett vandringsstråk. På väg tillbaka i mörkret sjöng rödhaken. Vid bryggan hade ännu fler hanar samlats och nära muren mot industri området hittade vi en ensam hane på väg ned mot sjön.

Ett reportage från kvällen kommer i juninumret av Svensk Natur!
/Isak

En blåsig dag där löven yrde – 15 april

Vårens fagning av ängen vid Södergarn blev solig, mycket blåsig och kylig. Trots detta blev vi ett tiotal personer som jobbade hårt i flera timmar! Vi lyckades röja de centrala delarna av ängen och massor löv och kvistar hamnade på komposten. 2019 gjordes en större röjning då ängen öppnades och återställdes delvis till sin ursprungliga storlek, men hela detta område hann vi inte med.

Tack till er som deltog och hoppas vi blir fler nästa gång! Träningsvärk och tillfredställelse över resultatet utlovas!

Tidigare aktiviteter