Magiska ögonblick i fågelmarker – 31 oktober

brutus2411

Vi fick följa med den prisbelönade fotografen Brutus Östling på en storslagen fotografisk resa jorden runt till spännande fågelmarker. I ord och bild berättade han om fascinerande fåglar och deras unika livsmiljöer i en värld i snabb förändring.

Det var fullsatt i lokalen och Brutus Östling bjöd på många spännande äventyr i fåglarnas magiska värd. Spektakulära, vackra, roliga, fantastiska bilder från olika platser på vår jord presenterades med stor inlevelse och kunskap. Vi fick en inblick i fåglarnas liv – och i fågelfotografens.

Vi mötte spelgalna småtrappar, revirhävdande brushanar, grisslor som i hundratusental föder upp sina ungar på smala klipphyllor över väldiga stup och havsfåglar som lever i åratal på havet utan att gå i land. Vi träffade gamar – bergens och slätternas städpatruller, barrskogens tysta jägare och spöklika ugglor i norr.

brutus

Naturligtvis bjöds det också på ett och annat fotografiskt tips under föreläsningen. Brutus Östling är känd för sina mycket personliga fågelbilder och brukar omnämnas som en av världens främsta fågelfotografer. Flera av hans elva fotoböcker har blivit bästsäljare i Sverige men också givits ut i bl.a. USA och Storbritannien. Tre av böckerna, bland annat den senaste boken ”Bevingat. Magiska möten i fågelmarker”, har belönats med den prestigefyllda utmärkelsen Årets Pandabok av WWF. År 2006 nominerades ”Pingvinliv” till Augustpriset 2006, tre år senare vann Brutus Östling samma pris med boken ”Att överleva dagen”. Han har även utnämnts till Årets naturfotograf (2006) och Nordisk naturfotograf (2008).

(Klicka på en av bilderna nedan för att se bildspel).

Detta var ett samarrangemang från Naturskyddsföreningen Lidingö, Lidingö fotoklubb, Lidingö Ornitologiska Förening och Friluftsfrämjandet Lidingö.