Kräldjursvandring 5 maj

Årets kräldjursvandring blev en lyckad exkursion med behagligt väder och nöjda deltagare – 27 vuxna och 10 barn.

Torbjörn Peterson berättar att de inte såg så många arter, men mot slutet hittades en fin Vattensnok (Natrix natrix) som beundrades.

Två mycket vackra Kärrspindlar (Dolomedes fimbriatus) hittades och även några skräddare och dykarbaggar.

Dessutom syntes fjärilarna Grönsnabbvinge (Callophrys rubi) och Älggräspärlemorfjäril (Brenthis ino) och trollsländan Vinterflickslända (Sympecma fusca)samt en hel del vårblommor.

Hantering av reptiler och groddjur. Vad gäller?

I Sverige är alla reptiler och groddjur fridlysta och får inte fångas eller hanteras utan särskild dispens från Länsstyrelsen. Naturskyddsföreningen i Lidingö har en sådan dispens avseende tillfällig fångst av följande djurarter:

• Hasselsnok (Coronella austriaca)
  • Större vattensalamander (Triturus cristatus)
  • Åkergroda (Rana arvalis)
  • Huggorm (Vipera berus)
  • Snok (Natrix natrix)
  • Kopparödla (Anguis fragilis)
  • Skogsödla (Lacerta vivipara)
  • Mindre vattensalamander (Triturus vulgaris)
  • Vanlig groda (Rana temporaria)
  • Padda (Bufo bufo)

Dispensen gäller endast personer anlitade av Naturskyddsföreningen i Lidingö. Anlitade personer ska ha tillräckliga kunskaper om hanteringen av arterna för att undvika skada på djur.