Liv och rörelse i Elfviksskogen!

Vårvandring på Elfvikslandet, söndag 14 maj

När jag klev av buss 204 vid Elfvik denna söndagsmorgon möttes jag av en härlig doft från den balsampoppel som växer nedanför stallet i Elfvik, ett mäktigt och vackert träd som jag inte lagt märke till förr.

Vår vandring gick längs mountainbikeleden i riktning mot Fågelöudde, och på vägen kunde vi lyssna till en konsert från vårens alla fåglar, en del på genomresa och en del som tänkt sig att tillbringa sommaren här. Vi såg även spår av insekter och en del växter som tittat fram trots den kylslagna våren.

Framme vid Fågelöudde blev vi varse att vi var allt annat än ensamma i skogen; en flismaskin var i gång vid parkeringen, nere vid badet pågick utomhusträning och överallt vimlade det av scouter från olika delar av Stockholm som övernattat i tält och nu deltog i olika exkursioner. Vi hittade en någorlunda lugn plats hos svanarna nere vid stranden där vi fikade (och kollade på sjöfågel).

Vägen tillbaka mot Elfvik gick längs den sandiga ridstig där vårsidenbin, grön sandjägare och andra småkryp har sina bon. Vi lyckades träffade på några sälgsandbin som vågat sig ut för att se om solen inte skulle komma snart. Ett gäng förbipasserande scouter blev nyfikna och en livlig diskussion om sidenbinas liv uppstod. På åkern vid flygfältet harvades det och plockades sten. Tillbaka vid Elfvik passerade vi en ask som stod i full blom – eller vad det nu var, märkliga blommor!

Följa vår vandring, klicka på en bild!

En mycket trevlig vandring, man upphör aldrig att förundras över naturens alla stora och små underverk. Tack till Folke och Virginia för all kunskap ni förmedlade till vår lilla grupp.

Lista på allt vi hörde och såg under vandringen:

Fåglar:Ladusvala, Gulsparv, Gröngöling, Svarthätta, Rödstjärt, Grönsiska, Rödhake, Bofink, Grönsångare, Knölsvan, Storskrake, Drillsnäppa, Dubbeltrast, Trädpiplärka, Strandskata, Gråsparv, Pilfink, Större hackspett, Taltrast, Järnsparv, Korp, Kungsfågel, Lövsångare, Stare, Grågås, Fiskmås, Skrattmås, Kaja, Kråka, Koltrast, Blåmes, Talgoxe, Sädesärla, Nötskrika, Gärdsmyg, Skogsduva.

Växter mm: Sommargyllen, Löktrav, Blåsippa, Vitsippa, Nagelört, Backtrav, Tjärblomster, Välsk krassing, Vårfryle,Vispstarr, Fnöskticka, Balsampoppel, Vårsidenbi, Sälgsandbi, Vägstekeln Anoplius, som tar spindlar, Grön sandjägare och deras larvhål, Myrlejonsländans larvers fångstgropar, Tosteblåvinge, Eldlus.

Naturpärlor:  Elvfik och Fiskarudden

Eva Backlund