Svamputflykt på Lidingö 19 september

Vi hade strålande vackert väder på dagens svamputflykt som lockade 19 svampsugna deltagare (varav fyra barn).Trots farhågor om klen tillgång på svamp i skogen så hittade vi faktiskt en del. Stensopparna verkar vara på gång och så även smörsopp, aspsopp och grynsopp. Stolt fjällskivling hittade vi också. Dock inga trattisar, kantareller eller trumpetsvamp.

Vi gick från Furutorp genom löv- och barrskog till eklundarna vid Södergarn. På den öppna ängen vid en stor kullfallen ek gjorde vi fikastopp i solen. Där gjorde jag också en liten utställning av svampfynden vi gjort. Vandringen fortsatte sedan förbi vindskyddet och genom tall-och granskog tillbaka till Furutorp.

Foto: Isak Isaksson

Anette Persson och Dottie Bjierkert 9 år är förväntansfulla!

Foto: Linda Ottosson Kraus

En mix av arter till utställningen.

Foto: Linda Ottosson Kraus

Hur skiljer man en flugsvamp från en champinjon?

Foto: Linda Ottosson Kraus

Theodor Björnström 3 år spanar efter kantareller.

Foto: Linda Ottosson Kraus

Alba Kraus 3 år visar vägen till Södergarn.

Foto: Linda Ottosson Kraus

Här växer asp- och björksopp som spinner ett ”Wood wide webb” tillsammans med aspens och björkens rötter. Kallas mykorrhiza = svamprot. Träden och svampen byter tjänster med varandra.

I det senaste numret av Sveriges Natur finns en intressant artikel där Anders Dahlberg berättar om   Svamparnas hemliga liv

En härlig dag i svampskogen helt enkelt!

Isak Isaksson