Nyhetsbrev #2 2024

Rapport från årsmöte 13 mars 2024

Utökade naturreservat och skötsel av gräsmarker
Årsmötet inleddes med att kommunekolog Sunniva Farbu berättade om arbetet med att ta fram det nya naturreservatet i Sticklinge och det utökade naturreservatet Långängen-Elfvik. Även Åsa Karlsson från tekniska förvaltningen deltog på årsmötet.

Skötselplan för Sticklinge naturreservat

Man håller nu på att märka ut reservatsgränserna ute i naturen och kartlägga vilka skötselåtgärder som gäller för de olika naturtyperna. Skötselplaner finns här: Naturreservat och skyddad natur

Sedan fick vi en genomgång av kommunens alla gräsmarker och de tidsplaner och regler som gäller för klippning. Det blev diskussioner kring skötseln av Lidingös gräsmarker och Åsa svarade på frågor i samband med detta. Åsa undersöker var vi kan hitta en översikt över hur och när olika kategorier av gräsmarker sköts. En fråga som uppstod; vad händer om entreprenörerna inte följer skötselplanen – osäkert vad som gäller.

Årsmötesförhandling
Helena Klangemo fortsätter som Lidingökretsen ordförande efter att ha fått kretsstämmans fortsatta förtroende. Isak Isaksson fortsätter som vice ordförande.

Christian Gottlieb fortsätter som kretsens kassör, Eva Backlund fortsätter som kommunikatör och webbansvarig, Elise Sörgaard Lydén fortsätter som sekreterare och Ann Tronde fortsätter som styrelseledamot. Anette Hamich valdes in som ny styrelseledamot.

Även revisorerna, Eva Buhre och Celesta von Weiss valdes om liksom valberedningens Åsa Fagerström och Helena Hasselberg.

Drygt tjugo engagerade medlemmar deltog.

På årsmötet pratade vi bl a om utvecklingen vid Ekholmsnäs. Vi kommer fortsatt att följa, och förhoppningsvis ha möjlighet att påverka, arbetet med utvecklingsplanen för Ekholmsnäs. Tag gärna del av verksamhetsberättelsen, där kan du läsa om de projekt och samhällsfrågor vi engagerar oss i.

Protokoll och verksamhetsberättelse: Föreningsdokument

Lidingöloppet ingår ett treårigt samarbetsavtal med Naturskyddsföreningen

Avtalet sluts med Naturskyddsföreningens rikskansli som kommer att ha aktiviteter där vi också kan delta. Vår lokalkrets kommer inte att  ha någon aktivitet i samband med Vårmilen i år, men finns på plats och rekognoserar för framtiden. Däremot kan det bli aktuellt att delta med något i samband med stora loppet i höst.

Lidingöloppet ger 20% rabatt till alla Naturskyddsföreningens medlemmar. Medlemmar i Lidingökretsen kan dessutom ansöka till Lidingöloppet om att få hela avgiften. Kontakta Helena Klangemo för mer info.

Pressmeddelande från Lidingöloppet

Kommande aktiviteter

Så här ser planeringen av vårens aktiviteter ut. Mer info kommer på hemsidan!

• 21 april – Fagning av Södergarnsängen
  • Vecka 15 eller 16 – Grodvandring
  • Början av maj – Bäversafari
  • 22 maj – Biologiska mångfaldens dag. Guidad vandring i Sticklinge naturreservat.
  • 25 maj – Biologiska mångfaldens dag uppmärksammas i Biblioteket. Planeras i samarbete med biblioteket och Ett hållbart Lidingö.
  • 15 eller 16 juni – Vilda blommornas dag; alltid helgen före midsommar. Utflykt någonstans på Lidingö

Tips till dig som vill engagera dig

Gör en ideell insats för natur och miljö – ansök om fröpengar
Som medlem ska det vara lätt att engagera sig. Därför finns fröpengar, ett litet bidrag för den som vill göra en ideell insats i Naturskyddsföreningen som också engagerar fler. Fröpengar