Än finns det svamp i skogen!

Trots gråvädret denna första novemberdag kom 16 deltagare till dagens svamputflykt med Isak Isaksson som guide. Ingen hade väl några större förhoppningar om fyllda svampkorgar, men vi hittade faktiskt en hel del trattkantareller och även ett par mer sällsynta arter!

När Isak hoar som en uggla är det dags att samla ihop gruppen!

Och det fungerar ju bra.

Dagens första fynd examineras.

Fikapaus i den vackra barrskogen på norrsidan av ön mellan Fågelöudde och Rävviken.

När vi andra lät oss väl smaka gjorde Lia Karida dagens roligaste fynd. En liten Geletagging!

Av matsvampar hittade vi Trattkantareller, Blek taggsvamp, Mandelkremla, Brokkremla, Rökslöjskivling, Citronslemskivling. Dagens ovanligaste art var Gyttrad taggsvamp och dagens roligaste fynd var Geletagging.

Isak berättade om en av världens största sajter för medborgarforskning, Svenska Artportalen. Han visade hur man i fält med hjälp av den mobilanpassade webbsidan ”Artfakta” enkelt kan rapportera in fynd av olika arter med GPS- koordinater. Alla arter är viktiga, men rödlistade arter och signalarter som t ex Tallticka är extra viktiga eftersom de indikerar höga naturvärden och lång kontinuitet.

Arportalen används av t ex kommuner för att rapportera fynd olika arter; växter, djur, fåglar, svampar mm.  Artfakta från SLU