Bäversafari 5 juni

FULLBOKAD

Följ med på bäversafari med naturfotografen Eddie Granlund och naturguiden Isak Isaksson!

Foto: Eddie Granlund

Bästa tiden att se bäver är på morgonen. Då är det inte så mycket störningar i markerna och ofta vindstilla och man kan lätt att upptäcka bävern på en lugn vattenyta. Någon gång i livet kan det väl vara roligt att möta dagen riktigt tidigt och veta att man kan gå hem och lägga sig efteråt!

Vi vandrar från Stockby motionsgård mot Stockbysjön och sen vidare längs kanalen mot Kottlasjön. Efteråt gör vi upp en eld, fikar tillsammans och har lite eftersnack.

Start kl 04:30 vid Stockby parkeringsplats. Ta med kikare, fika och ta inte på för ljusa kläder, bävrar är skygga.

Räkna med minst två timmar, inga garantier för att bävern visar sig men om den gör det så stannar vi ju ett tag!

Föranmälan till: lidingo@naturskyddsforeningen.se

FAKTA

I år är det 100 år sedan Naturskyddsföreningen i Jämtland tog initiativ till att återintroducera bäver till Sverige. Det var norska bävrar som togs in över gränsen. På Lidingö finns idag ca 10-15 bävrar.

I mitten av 1700-talet hade den blivit sällsynt, och vid slutet på 1800-talet var den helt utrotad från vårt land. Från en liten spillra av den kvarvarande norska populationen inplanterades 1921 några djur i Bjurälven i Jämtland. Denna inplantering följdes av några till.

Läs mer: Bäver – Naturhistoriska riksmuseet