Biologiska mångfaldens dag firades i strålande sol

Onsdagen den 22 maj var det den Internationella biologiska mångfaldens dag och det firades ordentligt på Långängen. I samarbete med Lidingö stad och föreningen Get2Gether välkomnades stora och små att lära sig mer om naturen. Lidingö stad lanserade Naturkartan en digital guide till Lidingös smultronställen!

Dagen inleddes med besök av 7:e klassarna i Källängens skola och deras lärare. De delades in i grupper som dels skulle leta efter olika djur och växter – Artbingo, och dels besöka ett antal fasta stationer.

Vid våtmarken håvas det upp insekter och småkryp som sedan studerades.

Det blev en del spännande fynd; nattsländelarver, kärrdammsnäckor, posthornssnäckor och vattengråsuggor, samt enstaka klotmusslor, flicksländelarver, små iglar, ärtdykare, skräddare och andra små och större dykare och en mycket vacker kärrspindel.

Så kom de då äntligen, Eddie och Matilda – och gjorde entré som riktiga rockstjärnor.

Det är något visst med att se kor släppas ut på grönbete!

I fågeltornet fanns fyra tubkikare där man kunde studera fågellivet i Långängskärret; sångsvan med ungar, knipor och svarthakedopping var några av arterna som visade upp sig.

I Geteborg var det ovanligt lugnt, men strax innan eleverna skulle gå födde en av tackorna en killing. Eleverna såg andäktigt på och applåderade när killingen kom ut i världen. Fin avslutning på dagen för dem.

Vi sökte skugga under den stora aspen som ”snöade” på oss.

Där kunde man bygga vildbihotell eller ta Naturfalken, Naturskyddsföreningens simborgarmärke i naturkunskap.

Senare på eftermiddagen stannade många förbipasserande till och pratade med oss. Och det var varmt, mycket varmt!

Särskilt tack till Eddie Granlund som bidragit med de flesta av bilderna!