Hälsa på när vårflygande vildbin vid Fågelöudde inventeras!

Under våren kommer Folke Stenring att vara på plats flera helgdagar (väderberoende) för att inventera livet i och runt den nya sandbädden. Du är välkommen att titta förbi, kolla på livet i sandbanken och lära dig mer om dessa för oss så viktiga djur.

Hitta dit
Följ ridstigen som går från den övre parkeringen vid Fågelöudde längs den nya hundhagen tills du kommer till denna skylt. Där någonstans kommer Folke att finnas vanligtvis mellan kl 11.00 och 13.00 vid gynnsamt väder. Bin vill ha sol! Smsa gärna för att kolla läget med Folke på 070-302 2300.

Om projektet Främjande av vårflygande bin

Naturskyddsföreningen har tillsammans med Lidingö stad drivit ett fyraårigt LONA-projekt (Lokala Naturvårdssatsningen) om hur vi kan gynna tidigt flygande arter av vilda bin på Lidingö. Vilda bin är viktiga pollinatörer för såväl vilda som odlade växter och grödor, men många av de cirka 300 vilda biarterna är nu akut hotade. Projektet har främst inriktats på att stödja två biarter som flyger redan från april månad, vårsidenbiet och sälgsandbiet.

Arbetet har omfattat löpande inventeringar, förstärkta bomöjligheter i form av sandbäddar där bina kan gräva ut sina bon, kartläggning och förstärkning av födoresurser samt identifiering av olika hot mot bina. Bland annat har diskuterats hur man ska undvika födokonkurrens från honungsbin då sådana bikupor sätts ut på stadens marker. Såväl föreningen som staden har också följt arbetet med olika informationsåtgärder.

Projektet kommer att slutrapporteras till sommaren men redan nu finns en hel del erfarenheter samlade.
Öns populationer av vårsidenbin och sälgsandbin har varierat en hel del i storlek under projektperioden. Orsakerna kan vara flera, som svårigheter att finna lämpliga boplatser och konkurrens om de snäva födoresurser som finns under tidig vår. I första hand är det brist på blommande sälg och gråvide som kan innebära problem för dessa bin. Ytterligare hot är myror i anslutning till binas boområden och olika arter av boparasiter. Även positiva erfarenheter av insatta åtgärder kan noteras. Nya sandbäddar gynnar till exempel inte bara olika arter av bin utan även en rad andra marklevande insekter, som grävsteklar, rovskalbaggar och myrlejonsländor. Det bidrar till ökad mångfald inom öns naturområden.

Folke Stenring