Lidingös rika djurliv – 22 januari

Under kvällens föredrag och bildvisning bjöd Tomas Carlberg oss på en mycket personlig rundtur bland Lidingös fåglar, fjärilar och däggdjur.

Det hela tog sin början i början på 70-talet då Tomas och hans vänner började skåda fåglar på Ekholmsnäsbacken. Visste ni att man observerat 246 olika fågelarter på Lidingö? Intresset för öns djurliv höll i sig och idag arbetar han som chefredaktör för Fauna och Flora och som miljökonsult på Naturcentrum AB. Han leder också regelbundet resor världen runt för bl.a. Äventyrsresor och Temaresor.

Vi fick se många både vackra och personliga porträtt av öns fauna. Den här orädda bävern vid Mölna gjorde många av öns fotografer lyckliga.

Och en underbar bildserie på sångsvansparet i Långängssjön som livligt hälsade på varandra.

Att fotografera fjärilar kräver en stor portion tålamod, har man tur finns den perfekta bilden där bland kanske tusen exponeringar – här har en amiralfjäril landat på en tistel.

Den sällsynta berglärkan som skapade en smärre invasion på Trolldalstippen.

Bildvisningen avlutades med några magnifika bilder på tallbiten som Tomas fotograferat hemmavid.

Och så berättelsen om duvhöken som kraschade genom fönstret rakt in i vardagsrummet där den blev sittande bakom soffan. Allt gick väl och den tog vägen genom dörren ut.

Lidingös rika djurliv finns ofta alldeles inpå knuten om man bara har ögonen öppna!

Föredraget lockade många intresserade åhörare.