Blomstervandring på norra Lidingö

Söndagen den 14 juni firade vi liksom många människor runtom i Norden De vilda blommornas dag genom att ge oss ut på en blomstervandring över ängarna på norra Lidingö, titta på och lära oss om de vilda växterna där.

Ett tjugotal personer mötte upp vid grindarna till Södergarn denna strålande vackra sommardag. Vi tog oss ner till Björkhagen vid Askrikefjärden som en gång i tiden varit en kohage. Redan på 1600-talet odlades markerna av torparen på Södergarn. Lite nedlåtande beskrevs det som att där bodde ”en slät bonde med en usel häst, som lät åkern förfalla och ängen samt betesmark igenväxa”.

På senare tid har ängen restaurerats och här växer idag många intressanta arter. Uppe i skogen hittade vi läkeväxten Sårläka som använts för att sköta om sår och motverka inflammationer. Nere på ängen växer en annan läkeört; Vänderot eller Valeriana, som än idag används vid sömnbesvär. (Se galleriet nedan).

Efter en svalkande promenad genom skogen kom vi så småningom fram till ängarna vid Västra Yttringe där får och hästar betar. På vägen passerade vi en hel del ormbunkar, klöver av olika slag och massor av gräs. Och intill ridstigen växte den gula småborren.

Sedan var det dags för fika i hästhagen – och det var en nästan paradisisk upplevelse bland alla blommor! Hästar tycker inte om smörblommor….

I den del av hagen som vetter ner mot Gråviken finns en backe som idag är Lidingös finaste ängsmark där jungfrulin, älggräs, brudbröd, tjärblomster och många andra ängsblommor växer.

Helena Klangemo guidade oss bland blommor och gräs. Tack för en underbar sommarvandring!

I galleriet här nedan finns några få av alla de växter vi såg (klicka för bildspel).