Nyhetsbrev #1 2023

Rapport från kretsstämma 14 mars i Ansgarskyrkan

Kretsstämman gav fortsatt förtroende till styrelsen och alla förtroendevalda samt valde Ann Fagerström Tronde som ny styrelseledamot. Välkommen Ann! Alla förtroendevalda: Kontakt
Protokoll kretsstämma 2023 Verksamhetsberättelse 2022

Efter kretsstämman följde ett stundtals livligt samtal om aktuella frågor som Naturskyddsföreningen är inblandade i. Ängsskötsel, hästbete vid Hustegaholm och pågående arbeten vid Ekholmsnäs engagerade många!

Stadens skötsel av Lidingös ängs- och gräsmarker är inte optimal när det gäller att gynna biologisk mångfald.

Fanny Kempe efterlyste ett samverkansmöte med alla involverade; representanter för utförarna, Lidingö Trädgårdscenter, Tekniska förvaltningen, kommunekolog, engagerade från allmänheten. Målet är att förmå alla instanser att följa gällande skötselplaner. Det gäller gräsbeväxt mark både inom och utanför reservaten.

Styrelsen undersöker möjligheten till detta.

Hästar som betar vid Hustegaholm förstör träden, eftersom arrendatorn inte har sett till att inhägna värdefulla träd. En gammal oxel är nära på ringbarkad.

Styrelsen kontaktar ansvariga inom Lidingö stad.

Vid Ekholmsnäs har staden  sökt och fått pengar från Länsstyrelsen för att finansiera en gångväg för allmänheten till toppen av Ekholmsnäsbacken.

Citat från ansökan: ”Projektets syfte är att anlägga en stig/vandringsled från parkering upp på Ekholmsnäsbackens topp (70 m) och ner på andra sidan för att ansluta till befintlig stig längs Kyrkviken. Bitvis byggs trappor och spänger. En rastplats anläggs på toppen av backen. Stigen anordnas för att tillgängliggöra toppen och dess utsikt för friluftsliv, samt för att undvika passage av ett område med golfaktivitet m. m. norr om backen.”

Vägen tjänar ännu inte sitt syfte.

Anläggning av nya golfhål och ändringar av backen har medfört stora ingrepp i området. Jord- och stenmassorna ligger över trädens rotzoner, vilket leder till syrebrist i marken och rotdöd på sikt. Körningen med tunga fordon på arbetsvägen har samma effekt och är absolut inte ok så nära ekarna. Väldigt få trädarter överlever det.

Styrelsen bevakar och forsätter driva bägge dessa frågor.

Vårens aktiviteter

Fagning av björkängen vid Södergarn 2019 Foto: Eddie Granlund

Nu är datum för några av vårens aktiviteter satta och mer info kommer!  Först ut är Fagning av björkängen vid Södergarn 15 april. Kretsen har även köpt in en fladdermusdetektor som öppnar möjligheter till nya upptäckter så småningom. Aktiviteter

Till dig som är ny medlem

Så roligt att få hälsa dig välkommen till oss!

Jag hoppas att du vill komma och träffas på en aktivitet under våren. På hemsidan under Aktiviteter finns aktuell information om naturvandringar och annat som är på gång. Den uppdateras fortlöpande.

Vi ser på vår roll som lite av ”naturens försvarsadvokat” och att målet med vår verksamhet är att verka för en frisk natur rik på biologisk mångfald med goda möjligheter till rekreation och friluftsliv.

Vi bevakar natur- och miljöskyddsfrågor så att det natur- och miljöarbete stadens tjänstemän och politiker utför för att utveckla Lidingö stad inte leder till onödiga skador på naturen. Vi arbetar aktivt med dessa frågor bland annat via Naturnätverket – ett nätverk där flera av öns föreningar tillsammans med stadens tjänstemän samarbetar runt aktuella miljöfrågor.

Återigen, varmt välkommen och hoppas vi ses snart!

Helena Klangemo, ordförande Lidingökretsen

Här finns vi