Nyhetsbrev i april 2021

Hej!

Våren är här trots lite regn och rusk! Nu blommar sälgen för fullt, till glädje för alla nyvakna humlor. Pollen från hanträden och nektar från honträden är en viktig energikälla för många insekter på våren.

Sälg, hanblommor

Under påsklovsveckan bäddade vi för de vilda bina vid Fågelöudde. Där anläggs en s k sandbädd för att skapa nya bomiljöer för vårsidenbin och sälgsandbin. Vilda bin är viktiga pollinatörer och de flesta arterna är marklevande och beroende av sandblottor. Längs ridstigen mellan modellflygfältet och parkeringen vid Fågelöudde finns en naturligt sandig miljö. Tillsammans med kommunen har vi röjt sly, grävt ut en del av sträckan och fyllt på med ny sand. Folke och Virgina Kustvall-Larsson kommer att berätta mer om detta på vår vandring den 24 april!

Isak

Kretsstämma

Årets kretsstämma genomfördes i digital form med ett 15-tal uppkopplade medlemmar. Elvy Löfvenberg avgick från styrelsen och Markus Klar återvaldes efter en tids uppehåll. Övriga i styrelsen omvaldes. I valberedningen avgick Birgitta Stenberg och ersattes av Åsa Fagerström och Helena Hasselberg. Efter stämman berättade Lars Heins, Lidingös Naturchef om stadens Naturplan, skötselplan för naturmarken på ön.
Nya styrelsen
Årsmötesprotokoll

Vårfåglar och pollinatörer – lördag 24 april

Barrskog Elfvik. Foto:Eddie Granlund

Följ med på vandring i vacker Lidingönatur, där vi lyssnar på vårens första fåglar och besöker ett bo-område för vårflygande vildbin. Läs mer och anmäl dig: Aktiviteter

Hänt sen sist

Två tidiga våraktiviteter:
Träff med salamandrarna i Rudbodakärret
På spaning efter tidiga vårtecken

Remissvar:
Skötselplan för naturmark på Lidingö – yttrande från Naturskyddsföreningen

En skötselplan som omfattar Lidingös natur och inte begränsar sig till att endast gälla skogen är en bra utgångspunkt med tanke på att den biologiska mångfald man önskar att bevara och utveckla är ett resultat av Lidingös historiska markanvändning och landskapsstruktur.

Dock saknar vi ett övergripande mål om att alla skötselåtgärder utförs på ett sätt som ökar skogens motståndskraft mot klimatförändringar och genererar positiva klimateffekter saknas. Avgörande för resultatet är att skötselåtgärder utförs av entreprenör med dokumenterad sakkunskap om ekologi, dynamik och naturvårdskötsel av tätortsnära natur.