Nyhetsbrev i januari 2021

Vi startar det nya årets program i liten skala med corona-anpassade vandringar för små grupper med 7 deltagare + guide. Här kommer de första, och fler kommer att läggas ut eftersom under Aktiviteter.  Ibland med kort varsel, så håll utkik där!

Vinter vid Långängen och Ekholmsnäs

Söndag 31 januari kl 11 och onsdag 3 februari kl 10

Vi går runt Långängen och Ekholmsnäs, ca 4 km. Beroende på väder och underlag tittar vi på vinterståndare, spår efter djur, vedlevande svampar, knoppar och hängen på buskar och träd samt lyssnar på den första fågelsången. Tag med en mumsig matsäck och något varmt att dricka. Samling Breviksbadets parkering.

Max 7 deltagare per grupp men vi har möjlighet att dela upp oss i två grupper där den andra gruppen leds av Isak om det skulle behövas. Anmäl dig gärna så fort som möjligt! Avvakta sedan svar från Helena.

Anmälan till Helena Klangemo
Tel 070 652 24 14
e-post: klangemohelena@gmail.com

Vinterfåglar Inpå Knuten

Förbered dig inför årets fågelräkning genom att bygga en egen fågelmatare – tips från Elise!

Så här gör du enklaste hemgjorda fågelmataren – med plastflaska, järntråd och rundstav:  Du behöver en borr i samma dimension som rundstaven, en med mindre diameter till locket, för att kunna dra igenom en järntråd, samt en på 10 – 12 mm för att göra hål att äta ur. Järntråden gör du en ögla på under locket. Det är enkelt att fylla på frön, bara att skruva av locket och låta det hänga kvar!

Vinterfåglar Inpå Knuten genomförs 29/1 – 1/2 och då kan du hjälpa till att räkna fåglar. Stora eller små bidrag, alla är viktiga! Arrangör är Birdlife Sverige

Ge skogen en röst

Skogar fulla av liv tystnar allt mer och ersätts av planteringar, men få känner till hur illa det är. Tillsammans kan vi ge skogen och dess invånare en röst, var med du också! Tyst skog

Facebook och Instagram