Nyhetsbrev oktober

Hej!

Hösten har kommit en bra bit på väg och jag befinner mig drygt 10 000 km från Lidingö. Min fru fick jobb på svenska ambassaden i Nairobi/Kenya och jag kommer att vara här fram till våren 2022. Helena Klangemo vår vice ordförande tar över ordförandeskapet men jag stannar kvar i styrelsen, det finns ju Teams och Zoom!

Vår första tur upp i högländerna förra helgen!

Om jag tittar tillbaka på året som har gått så kan jag se att vi har lyckats väl i att agera som ”Naturens försvarsadvokat”.

Ängen vid Bohusgården blir inte golfbana, inte heller strandängen ned mot Kyrkviken. Istället kommer Ekholmsnäs golf att göra en förflyttning av hål nio inom sitt arrende.

Under året har Naturskyddsföreningen diskuterat med Lidingö stad och Ekholmsnäs golf angående dragningen av en vandringsled uppför Ekholmsnäsbacken. Detta för att den så lite som möjligt skulle dras genom nyckelbiotopen med gamla ekar och hasselbuskar. Slutresultatet blev att den befintliga rodelbanan utnyttjats för den nedre delen, först längre upp går leden in i skogen.

Nyanlagd vandringsled

En annan fråga som engagerat oss är blombristen på Lidingö. Kommunen klipper gräsmarkerna och blommande vägkanter för ofta och vid fel tid. Vi har tagit upp frågan med ansvariga på kommunen och även kopplat in Mitt i Lidingö. Blomrika gräsmarker bör inte klippas mitt i finaste blomningen före midsommar och de gräsmarker som ska skötas som ängsmark bör inte klippas förrän ängsväxterna satt frö och gräsklippet ska tas bort. Vi har fått löften från kommunen att de ska ta hänsyn till detta i framtiden. Läs mer

Hjälp gärna till att vara våra ögon och öron och mejla oss om ni ser att blommande ängsmarker klipps mitt i finaste blomningen. Vi sköter själva om ett par slåtterängar, en vid Södergarn och en vid Ropsten på Stockholmssidan.

Artikel i SvD Debatt: Utsådda blommor räddar inte insekterna

Vi har också engagerat oss i frågan om betesdjur på Lidingö. Vi menar att fler marker behöver betas av nötkreatur eller får. Till exempel gärdsgårdsängen vid Långängskärret och vissa av betesmarkerna vid Hustegaholm.

Framförallt så anser vi att kommunen måste vara mer på fötterna när det gäller hur arrendatorerna sköter sig kopplat till de betesavtal de har med kommunen. Under året som gått har vi sett flera exempel vid Hustegaholm där gång- och cykelvägar spärrats av med elstängsel och nya betesmarker utanför arrendet tagits i anspråk. Det anser vi borde vara en grund för att säga upp arrendet.

Isak Isaksson

Aktiviteter

Aktuell information om kommande och genomförda aktiviteter hittar du som vanligt under Aktiviteter

Kommande programpunkter: Höstvandring på norra Lidingö den 7 november och Vintertid i skogen 27 november!