Sällsynt rosenticka funnen på Lidingö

Tyktorpsskogen i Sticklinge har inte avverkats på länge och har nu karaktären av en naturskog, en biotop som blir allt ovanligare i vårt land. Det innebär att skogen i allra högsta grad är skyddsvärd, då den består av en mångfald av trädslag i olika åldersstadier. Inslaget av död ved är ett livsviktigt substrat för många arter som inte klarar av att leva i den modernt brukade skogen.

Rosenticka Rhodofomes roseus, Tyktorpsskogen 15 december 2020.

Rosenticka är en sällsynt vedsvamp – en vednedbrytare – som är klassad som Nära hotad på den svenska Rödlistan. I Skogsstyrelsens handbok för naturvärdesbedömning hamnar arten högst upp i den så kallade värdepyramiden. Rosentickan är knuten till grannaturskogar, och den är i hela landet en mycket bra signalart för granskogar med höga naturvärden.

Rosenticka Rhodofomes roseus, Tyktorpsskogen 15 december 2020.

Det var den 11 november i år som Isak Isaksson, Lidingö Naturskyddsförening gjorde fyndet av rosenticka i Tyktorpsskogen efter att ha spanat på ett stort antal granlågor i Lidingös skogar. En granlåga är en gammal gran som fallit och blivit liggande på marken, det man också kallar död ved. På granlågan i Tyktorpsskogen sitter ett tiotal fruktkroppar av rosenticka, och fyndet är det första som rapporterats av denna art på Lidingö. Rosentickan har fått sitt namn för att fruktköttet på svampens undersida har en karaktäristiskt rosa ton.

Text & foto: Tomas Carlberg

Natursidan: Gammelskogens flärdfulla symbol