Strandskyddet vid Ekholmsnäs är hotat

Bild tagen från backens topp i november 2019

Två slalomklubbar, IFK Lidingö slalomklubb och Freeskiers, utnyttjar Ekholmsnäsbacken för utförsåkning. Freeskiers är en gren inom Friluftsfrämjandet. Populära kurser i alpin skidåkning hålls i Ekholmsnäsbacken under vinterhelger med snö. Det är en bra verksamhet som även vi ser positivt på.

Skidklubbarna önskar förbättra möjligheterna att utnyttja Ekholmsnäsbacken och detta sägs stå i strid med de intressen som Ekholmsnäs Golf AB har. Från golfklubbens sida menar man, att man för att uppnå detta måste flytta två av golfbanans hål.

Detta låter naturligtvis märkligt och förslaget att flytta de två hålen till strandskyddat område är, som vi ser det, helt oacceptabelt och dessutom onödigt. Golfklubbens argumentation är svår att förstå.

Flytt av de två hålen kräver bygglov och bygglov har sökts av golfklubben. Eftersom bygglov skulle kräva dispens från strandskyddet måste den frågan avgöras först. Kommunstyrelsen, som ser positivt på golfklubbens ansökan, beslutade vid sitt sammanträde den 14 april att söka strandskyddsdispens. Det låter kanske märkligt, men dispens söks hos miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Inför kommunstyrelsens sammanträde skickade Naturskyddsföreningen tillsammans med Lidingö Hembygdsföreningen och Lidingö ornitologiska förening en skrivelse till kommunstyrelsen, där vi bl.a. skriver

Syftet med strandskydd definieras i Miljöbalken på följande sätt:

Strandskyddet syftar till att långsiktigt
   1. trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden, och
   2. bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.

Närheten till vatten är mycket uppskattad av lidingöborna, så bestämmelserna om strandskydd har tjänat oss väl. I några områden är strandskyddet upphävt, men det gäller områden där detaljplanläggning givit ett motsvarande skydd. På andra ställen är stranden av naturliga skäl svårtillgänglig. De strandlinjer som vi har tillgång till skall vi vara rädda om.

Enligt Miljöbalken kan en kommun medge dispens från vissa av de generella förbud som gäller inom ett strandskyddsområde. Men då skall särskilda skäl finnas och dispensen får inte motverka syftet med strandskyddet.

Frågan gick därefter till Miljö och stadsbyggnadsnämnden, som vid sitt sammanträde den 19 maj, beviljade dispens från strandskyddet trots en välformulerad avstyrkande tjänsteskrivelse från kommunekologen.

Emellertid skall dispenser från strandskydd granskas av länsstyrelsen och finner länsstyrelsen att beviljat strandskydd kan ifrågasättas, så kan länsstyrelsen överpröva ärendet. Så blev också fallet denna gång. Länsstyrelsen kommer att överpröva dispensen och det är att räkna med en handläggningstid om mellan ett och två år.

Dessutom har vi i Naturskyddsföreningen, också till länsstyrelsen, överklagat beslutet om dispens. Lidingö Nyheter 4 juni: Strandskyddsdispens överklagad

Frågan är alltså långt ifrån avgjord och vår förhoppning är att den långa handläggningstiden hos länsstyrelsen medför att golfklubben anstränger sig att finna en annan lösning.

Christian Gottlieb