Ekholmsnäs golf – naturvärden räddade!

En het fråga under hösten har varit  de planer som funnits på att bygga ut Ekholmsnäs golfbana och ta orörd naturmark i anspråk. Ekholmsnäs golf har under året lagt två olika förslag. Det första inom ett strandskyddat område vid Kyrkviken och det senaste på den öppna ängsmarken nedanför Bohusgården.

I en skrivelse till kommunstyrelsen begärde vi tillsammans med Lidingö Hembygdsförening och Lidingö Ornitologiska förening att planerna på utbyggnaden av Ekholmsnäs golfbana skulle stoppas. Ekholmsnäs – naturvärden hotas

Vi har fått god hjälp av kunniga och engagerade medlemmar, gjort skrivelser, debattartiklar, träffat politiker, andra föreningar. Och det har gett resultat! Ekholmsnäs Golf föreslog en lösning där de två omdiskuterade hålen flyttas till ett annat läge inom arrendeområdet. Tack vare ett utmärkt samarbete och en god dialog mellan Naturskyddsföreningen och Friluftsfrämjandet gren Freeskiers har vi lyckats rädda den tidigare hotade ängen vid Bohusgården.

Att slalomåkare vill kunna utnyttja backen i sin helhet har vi full förståelse för. Den ena slalomklubben, Freeskiers, är en gren inom Friluftsfrämjandets lokalavdelning i Lidingö. Här på ön har vi en lång tradition av utmärkt samarbete med Friluftsfrämjandet. Så vi vill också gärna stötta skidåkningen.

Vi har aldrig upplevt att hänsyn till natur och miljö skulle stå i motsatsställning till behovet av mark för det rörliga friluftslivet. Redan från något av de första åren, då vår krets var ny, hade vi genom en styrelseledamot en länk till Friluftsfrämjandet och det har vi fortfarande.  Vårt samarbete bedrivs också inom ramen för Naturnätverket där vi samarbetar med en rad andra föreningar i frågor om naturen på Lidingö. Detta nätverk är en fortsättning på Skogsgruppen som för flera decennier sedan bildades, på initiativ av Friliuftsfrämjandet, för att väcka opinion i skogsvårdsfrågor.

För att bättre förstå problemen gjorde undertecknade, Isak och Christian, en vandring i området tillsammans med Freeskiers grenledare,  Sten Berggren. Även Friluftsfrämjandets ordförande var med. Det var mycket givande och Sten ställde upp på att naturvårdshänsynen är viktiga. Sten som både är naturvän och skicklig på att argumentera lyckades förankra detta även hos Ekholmsnäs Golf. Det ledde till att Ekholmsnäs Golf föreslog en lösning där de två omdiskuterade hålen flyttas till ett annat läge inom arrendeområdet. Johan Mihkelson Ringqvist från golfklubben presenterade sitt förslag för oss först i deras klubbstuga och sedan vid en vandring i området.

Från Naturskyddsföreningens sida liksom från Freeskiers sida är vi väldigt nöjda med det lyckade resultatet. Inte minst är det ytterligare en triumf för det goda samarbetet mellan våra föreningar! Och vi tror också att Johan Mihkelson Ringqvist är nöjd med sin nya golfbana.

Christian Gottlieb och Isak Isaksson