Ekholmsnäs Golf – naturvärden hotas

Ekholmsnäs Golf började sin verksamhet med en mindre driving range vid foten av Ekholmsnäsbacken. Redan det var ett intrång på den mark som tidigare varit öppen som promenadstråk för oss alla. Att tillstånd gavs till denna verksamhet sades vara motiverat som ett sätt att ”rädda backen”.

Det här var dock bara en början. Det dröjde inte länge förrän golfklubben ville ha en golfbana med 9 hål. Beklagligtvis fick de gehör för detta  hos beslutande politiker. Golfbanan fick arrendera mark på alla sidor av Ekholmsnäsbacken. Det var inte ett litet område som därmed gick förlorat som rekreationsområde för allmänheten.

Våren 2020 fick vi veta att Ekholmsnäs Golf önskar flytta ett hål, som nu ligger i backen, till ett område alldeles nära Kyrkvikens strand. Anledningen sades vara att göra det möjligt för slalomåkare att använda en större del av backen.

Men det här är strandskyddsområde. Tillsammans med Lidingö Hembygdsförening och Lidingö ornitologiska förening skrev vi till kommunstyrelsens ledamöter och protesterade mot dessa planer. Det hindrade inte Kommunstyrelsen (KS) att, vid sammanträde 14 april, söka dispens för strandskyddet hos Miljö- och stadsbyggnadsnämnden (MSN). Kommunstyrelsen var inte enig.

Tillsammans med Lidingö ornitologiska förening skrev vi då till ledamöterna av Miljö- och stadsbyggnadsnämnden  och avstyrkte dispens.
Även kommunens miljöchef Catarina Kvarnmalm och kommunekolog Jerker Idestam-Almquist hade tidigare i en välformulerad tjänsteskrivelse avstyrkt dispens.

Mycket anmärkningsvärt är att nämndens vice ordförande går emot förvaltningens expertis och förordar dispens, vilket också blir  nämndens beslut vid sammanträde den 19 maj. Nämnden var dock inte enig.

Naturskyddsföreningen överklagade dispensbeslutet till länsstyrelsen. Länsstyrelsen har möjlighet att överpröva dispenser och beslutade att göra så. Det är möjligt att vårt överklagande bidrog till detta, men det är mycket möjligt att länsstyrelsen ändå hade valt att överpröva. I Miljöbalken anges de särskilda skäl som måste vara uppfyllda för att man skall kunna medge dispens från strandskydd. Den motivering som Miljö- och stadsbyggnadsnämnden åberopar är minst sagt absurd.

Golfklubben ger sig inte utan planerar för alternativ. Mest aktuellt nu är att istället ockupera hagen invid Bohusgården, där nu hästar betar. Det skulle innebära en ytterligare ökning av golfbanans areal. Naturligtvis är det fullständigt oacceptabelt. Så nu fick vi återigen anledning att höra av oss till kommunstyrelsens ledamöter. Även denna gång i en skrivelse gemensam med Lidingö Hembygdsförening och Lidingö ornitologiska förening.

Här är länkar till våra skrivelser: till kommunstyrelsen, till Miljö- och stadsbyggnadsnämnden, överklagande till länsstyrelsen och förnyad skrivelse till kommunstyrelsen.

Utdrag ur protokoll fört vid KS sammanträde 14 april och protokollet fört vid sammanträdet i MSN den 19 maj (se sid. 8-9 ärende 119). Tjänsteskrivelse från miljöchef och kommunekolog samt förslagsskrivelse från MSN vice ordförande.

Christian Gottlieb och Isak Isaksson