Nyhetsbrev # 4 2024

Efter en lång och härlig sommar börjar nu hösten göra sitt intåg. Jag har just avslutat en trädgårdskurs för biologisk mångfald hos Studiefrämjandet. Det var kul att se vad deltagarna tagit till sig och vill utveckla i sina trädgårdar. Nu är det tid att samla fröer och planera för nästa sommar!

Hittills har svampsäsongen inte riktigt kommit i gång, men kommer regnet kommer svampen! Vi börjar med en svamputställning på Elfviksdagen och sedan leder Lasse Ståhle årets svampexkursion någonstans i Lidingöskogarna den 20 oktober. Planering av höstens fortsatta aktiviteter är på gång och läggs in på hemsidan eftersom – så håll utkik!

/Helena Klangemo

Elfviksgårdsdagen nu på söndag 15/9

Kom och träffa oss under hela dagen 10:30 – 15:30! Vi har dukat upp en svamputställning med de svampar som finns i skogen just nu!

Elfviksgårdsdagen

Lidingöloppet

Lidingöloppet pågår 27 – 29 september, det stora på lördag 28. Naturskyddsföreningen har tält vid Grönsta gärde där även vi kommer att vara – en chans att visa upp oss. Samarbetet med Naturskyddsföreningen ska leda till mer hållbara arrangemang. Där kan ni bland annat ta Naturfalken tillsammans med barnen genom svara på olika naturfrågor och lite andra aktiviteter.

Lidingö stad har, i likhet med Naturskyddsföreningen, biologisk mångfald som tema under Lidingöloppsdagarna.

Svampexkursion med Lasse Ståhle 20 oktober

Vi har lagt årets svampbotaniska utflykt först i slutet av oktober – hur ser det ut i våra svampskogar då? Lasse Ståhle leder en svampbotanisk utflykt i Lidingöskogen och lär dig skilja på matsvamp och deras förväxlingsarter. Läs mer och anmäl dig:Aktiviteter

Invasiva jättebalsaminer i Stockby

I maj 2022  ägnade Naturskyddsföreningen några timmar åt att dra upp jättebalsaminens ännu små plantor med rötterna på en liten försöksyta. Utan större effekt eftersom merparten fanns kvar och frösådde sig.

Men nu börjar det hända saker! Staden klippte ner hela beståndet i juni. Äntligen. Det ska bli intressant att följa!

Ekholmsnäs golf polisanmält för miljöbrott

Vid årsmötet 2022 behandlades en motion från Åsa Fagerström angående eventuell polisanmälan av pågående bygge vid EGABs nya golfhål i Ekholmsnäs.  Naturskyddsföreningens förslag var då att vi fortsätter kommunikationen med Lidingö stad / Miljö- och stadsbyggnadskontoret, eftersom det är deras ansvar att kontrollera anläggningen vid Ekholmsnäs golf. Om dialog med Lidingö stad inte blev framgångsrik skulle Naturskyddsföreningen att överväga anmälan. Detta har nu Åsa Fagerström gjort: Polisanmälan

Runt 30-40 träd har dött eller är döende. Naturskyddsföreningen fortsätter att bevaka ärendet.

Översiktsplan 2024

Vi ser positivt på Lidingö stads ambition att staden ska utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt som gagnar även kommande generationer. Likaså ställer vi oss bakom målen att genom bevarande och utveckling av befintliga grönområden skapa goda förutsättningar för främjandet av biologisk mångfald, ekosystemtjänster och andra åtgärder som förbättrar Lidingös påverkan på klimatet och gör Lidingö bättre rustat att möta klimatförändringarna.
Yttrande till Översiktsplan för Lidingö ÖP 2024

Energiplan 2024

Vi tillstyrker vi de åtgärder som anges i remissversionen av Energiplan Lidingö, men önskar högre och mer konkret ambition när det gäller att verka för minskad biltrafik. Energiplan LS 2024:189 yttrande Naturskyddsföreningen