Nyhetsbrev i maj 2021

Hej!

Vi har fått ett brev från en av våra medlemmar, Fanny. Det börjar så här: ” Det är djupt allvarligt att Lidingö kommun sedan flera år tillbaka, systematiskt och utan urskiljning, med stora klippmaskiner, kortklipper/”renrakar” öns alla fria och öppna gräs- och ängsytor; allt tidigare på försommaren”.

Bilder tagna i maj 2021. Foto: Fanny Kempe

Sedan några år tillbaka driver Naturskyddsföreningen en kampanj över hela landet, ”Operation rädda bina”. Var tredje tugga vi äter är beroende av vilda pollinatörer som t ex humlor och bin. Men en tredjedel av de nästan 300 arterna vi har i Sverige är hotade av brist på blommor. Vilda bin behöver tillgång till nektar och pollen under hela vår- och sommarsäsongen för att kunna fortplanta sig.

Du kan själv hjälpa till att öka mångfalden genom att låta en bit av gräsmattan få blomma i din trädgård.

Mejla gärna till kommunen och påtala att man inte ska klippa alla blommande gräsytor före midsommar. Låt de mest blomrika ytorna få blomma klart och sätta frön innan de klipps.

Läs Fannys brev: Öppet brev från en medlem

Skriv gärna till kommunen: Kontakta oss/felanmälan

Och delta i vår kampanj: Rädda bina

Isak Isaksson
Biolog och Ordförande i Naturskyddsföreningen på Lidingö

Bäversafari lördag 5 juni

Kvällsvandringen den 31 maj blev snabbt fulltecknad och vi har nu lagt in en till. Bästa tiden är på morgonen – då det inte är så mycket störningar i markerna och ofta vindstilla är det lätt att upptäcka bävern på en lugn vattenyta.

Vandringen utgår från Stockby motionsgård med start kl 04.30. Någon gång i livet kan det väl vara roligt att möta dagen så tidigt och veta att man kan gå hem och lägga sig efteråt!

Efteråt gör vi upp en eld, fikar tillsammans och har lite eftersnack.

Läs mer och anmäl dig: Bäversafari 5 juni

De vilda blommornas dag

Den 20:e juni är det De vilda blommornas dag, Sveriges och Nordens mest omfattande officiella blomstervandring. Under en och samma dag går tusentals människor på blomstervandringar och blomsteraktiviteter. Helena Klangemo håller på att planera för en vandring någonstans på Lidingö. Mer info kommer.

Vi uppdaterar kontinuerligt informationen under Aktiviteter  – ta en titt där då och då!