Nyhetsbrev i mars 2020

Vårens program, inventering av Lidingös sälgar och första humlan!

I Coronatider: Vi fortsätter med våra guidade turer ute i naturen men vill att du som funderar på att delta tar ett eget ansvar. Håll dig informerad om Folkhälsomyndighetens senaste  rekommendationer och följ inte med om du har feber, halsont, hosta eller andra symptom på en infektion.

I övrigt håller vi lite avstånd från varandra när vi vandrar men vi kommer att ha trevligt i alla fall. Och känner du tveksamhet att gå med oss gör du en egen tur ut i naturen istället – en bra syssla för såväl kroppen som själen. Nedan ger vi några tips på vad du kan göra på egen hand för att hjälpa våra vilda bin!

Den Klädbytardag som skulle genomföras i stadshuset 28 mars är som du säkert förstått inställd.

Vårens program

Grod- och kräldjursvandring 5 och 12 april
I år genomförs denna vandring vid två tillfällen. 5 april för barnfamiljer och 12 april enbart för vuxna.

Vårvandring och besök hos vildbin 26 april
Vårvandring med Folke och Virginia Kustvall Larsson. Vi upptäcker vårens blommor, lyssnar på fåglar och hoppas få se vårflygande vildbin.

Besök i Villa Arkens trädgård 9 maj 11:00 högst 20 personer, endast medlemmar. Mer info kommer.

Naturguidning 14 maj med Helena Klangemo i samband med ”Vilda blommornas dag”. mer info kommer.

Läs mer under Aktiviteter

Inventera Lidingös sälgar och hitta vårens första humla!

Naturskyddsföreningen ska i samarbete med Lidingö stad inventera förekomsten av sälg på ön och den betydelse det har för våra vilda bin. Inventeringen gäller främst litet större träd, som behöver bevaras och utgör en viktig födobas för vilda bin och andra insekter under våren.

Känner du igen en humla om du ser en?  Då kan du rapportera in VAR och NÄR du ser vårens första humla (som alltid är en drottning). På så sätt kan du hjälpa forskare vid Lunds universitet att ta reda på när drottningarna vaknar i olika delar av landet och hur bra olika typer av miljöer är för humlor. Läs mer