Nyhetsbrev i september 2020

Höstens program

13 september inleds höstens program med en vandring i naturreservatet tillsammans med Isak Isaksson. Fåglar, blommor och svamp i naturreservatet – 13 september

19 september leder Isak Isaksson en svamputflykt. Svamputflykt på Lidingö 19 september

26 september kl 10.00 -14.00 planerar vi en röjardag på ängen vid Södergarn. Under några år har vi rensat sly, räfsat och slagit med lie. I vår och sommar har ängen fått vila men nu är det dags igen att rensa bort lövsly så att ängsblommorna ska få ljus och värme till nästa vår. Mer info kommer senare. INSTÄLLT!

4 oktober leder Helena Klangemo en utflykt till Bogösundslandet. Bogösundslandet 4 oktober

15 november firar Ornitologerna strömstarens dag med att rensa Mölnaån för sjunde gången. Samling vid järnvägsbron kl 13.00; ta med stövlar, arbetshandskar och kratta. Kontaktperson: Peter Lundberg. peter.lundberg@lrf.se

Hänt under sommaren

Strandskyddet vid Ekholmsnäs hotat: Skidklubbarna önskar förbättra möjligheterna att utnyttja backen och detta sägs stå i strid med de intressen som Ekholmsnäs Golf AB har. Från golfklubbens sida menar man, att man för att uppnå detta måste flytta två av golfbanans hål.

Flytt av de två hålen kräver bygglov och bygglov har sökts av golfklubben. Eftersom bygglov skulle kräva dispens från strandskyddet måste den frågan avgöras först. Kommunstyrelsen, som ser positivt på golfklubbens ansökan, beslutade vid sitt sammanträde den 14 april att söka strandskyddsdispens.

Därefter beviljade Miljö och stadsbyggnadsnämnden, vid sitt sammanträde den 19 maj, dispens från strandskyddet trots en välformulerad avstyrkande tjänsteskrivelse från kommunekologen.

Naturskyddsföreningen har överklagat beslutet i Miljö och stadsbyggnadsnämnden och Länsstyrelsen kommer nu att överpröva dispensen.  Läs mer

Vildbiprojektet: Naturskyddsföreningen tog initiativ till ett projekt för att gynna pollinatörer på Lidingö närmare bestämt vilda bin som lever i en sandig miljö vid Fågelöudde. Under våren har biologen Folke Kustvall Larsson inventerat området och en rapport kommer att publiceras på vår webb under hösten. Nästa steg är att försiktigt röja bort sly i området. Detta kommer att ske i samarbete med Lidingö stad.

Våra förväntningar på stadens nya miljöprogram: Naturskyddsföreningen redovisade tidigare i sommar sina förväntningar på kommande Miljöprogram i Lidingö Nyheter 12 juni: Naturskyddsföreningens förhoppningar för Lidingös Miljöprogram 2020 – 2024

Nu är Miljöprogrammet på väg som remiss och den kommer vi förstås att svara på.