En okänd blomsteräng

På en plats vi alla passerat massor av gånger men väldigt få av oss besökt börjar nu vårens blommor titta fram i fjolårsgräset. Inte riktigt vad man kunde förvänta sig på en sådan karg plats.

Klas Ancker som tog initiativ till att skapa ängen berättar här om hur det gick till:

Naturskyddsföreningen hävdade tidigare en äng nordost om Elfvik vid Fiskarudden som han var med och vårdade. Där växte massor av gullvivor och andra skyddsvärda blommor. Men ängen var svår att får tillräckligt mager, därför att det finns en hästhage ovanför ängen, som hela tiden göder den med det vatten som sipprar ner. Man tar ju alltid bort höet efter slåtter, för att få marken mager, en förutsättning för att många blomster skall trivas och föröka sig.

En blomstrande äng i Ropsten

Så vad göra? Efter ett tags letande och funderande upptäckte Klas för ungefär tio år sedan gräsytan vid Ropsten och började slå den med höupptag och flytta dit växter. De har rotat sig och förökat sig (men viss handräckning från Klas).

Naturskyddsföreningen i Lidingö har sedan flera år tillbaka ett brukaravtal med Stockholms stad för denna äng, med ett års ömsesidig uppsägning. Den som vill vara med vid slåttern vid Ropsten i slutet av sommaren, kan gärna skicka en meddelande till Klas: klas.ancker@gmail.com

På Lidingö slås nu en annan äng vid Södergarn, nära vindskyddet, av Lidingö stad i samarbete med Naturskyddsföreningen. Fagning av ängen vid Södergarn